2002
France
95min - 35 mm - Color - 1.85 - Dolby SRD - Drama
Original language : French
Cast
Bruno Todeschini
Eric Caravaca
Maurice Garrel
Credits
Director: Patrice Chereau
Adapted from the novel "Son frère" by Philippe Besson
Production Company : AZOR FILMS
Co-production Company : ARTE FRANCE / LOVE STREAMS
Screenplay : Patrice Chereau & Anne-Louise Trividic
Director of photography : Eric Gautier
Editing : François Gédigier
Festivals & Awards
2003 :
Berlin Film Fest Official - Competition : Winner of the Silver Bear for Best Director
San Francisco Fest
Moscou Film Fest
Cambridge Film Fest
Sarejevo Film Fest
Copenhagen Film Fest
Vancouver Film Fest
FCMM Montreal
Seoul Film Festival
Cinemania Film Fest in Montreal
Pusan Film Fest
Sao Paulo Film Fest
Haifa Film Fest
Ljubljana Film Fest
Ljubljana Gay & Lesbian Fest
Golden Horse Film Fest in Tapei
Bratislava Film Fest Black Nights Fest in Estonia
French Film Fest Eire
2004 :
Febio Fest Cinefranco in Toronto
Istanbul Film Fest
Hong Kong Film Fest
Toronto Gay & Lesbian Film Fest
Inside Out Baltic Pearl in Riga
Stockholm French Film Fest
His Brother
SON FRERE
a film by :Patrice Chéreau
Thomas is dying. He accepts it. He's chosen to await his death here, in this house by the sea, the house of his childhood. I'm with him. It's still summer. I never realized people could die in the summer. I thought death was something that always happened in winter, that it needed the cold, gray skies and bleakness. But I realize it can also do its deed in the sun, in broad daylight. I think that Thomas will welcome it in the broad daylight. This winter, when he was hospitalized, I thought it would begin with a numbness in his arms and legs, that he'd have some kind of contraction, and then there would be an emergency, something sudden, something brutal. But not at all: instead there's a nonchalance, a kind of emptiness, a sluggishness, a renunciation under the summer heat. Still, this foreseeable, expected death will bring about a cataclysm. It will affect all of our lives. It will modify them, force them into a new, unexpected direction. It will throw our lives out of whack, without any of us being able to fight it. This death will be the most important event. My brother is dying.
Thomas meurt. Thomas accepte de mourir. C'est ici dans la maison au bord de l'océan, la maison de l'enfance, qu'il choisit d'attendre de mourir. Je suis auprès de lui. C'est encore l'été. J'ignorais qu'on pouvait mourir en été. Je croyais que la mort survenait toujours en hiver, qu'il lui fallait le froid, la grisaille et la désolation. Je découvre qu'elle peut tout aussi bien exercer sa besogne en plein soleil, en pleine lumière. Je songe que Thomas l'accueillera en pleine lumière. Cet hiver, quand il était à l'hôpital, je croyais que cela commencerait par un engourdissement des membres, une contraction et qu'il y aurait soudain une urgence, une précipitation, une violence. Mais non : c'est la nonchalance, une sorte de vacance, une lenteur, un renoncement dans la chaleur. Cette mort prévisible, attendue, causera pourtant un cataclysme. Elle rejaillira sur nos existences à tous. Elle les modifiera, leur fera prendre une direction imprévue. Elle opérera un dérèglement de nos vies, sans qu'aucun d'entre nous ne parvienne à s'y opposer. Cette mort sera le plus grand événement. Mon frère meurt.